З 1 вересня 2018 року в Україні, згідно з новим Державним стандартом освіти, стартувала НУШ. Відповідно до нової концепції, основним напрямком роботи педагогів має стати індивідуально направлене навчання та дотримання принципу дитиноцентризму. Кожна дитина унікальна і саме тому основна задача вчителів – розвиток ключових компетентностей, які було закладено в Концепції НУШ.
На психологічному рівні для кожної дитини початок навчання в школі – це перебудова її соціального статусу, перехід від системи відносин «дитина – дорослий» до «дитина – вчитель» та «дитина – батьки». Школяр стає суб’єктом соціальних стосунків, наділяється обов’язками. Важливість нової системи навчання полягає у створенні сприятливого середовища для реалізації потенціалу та легкого входження дитини в сучасне суспільство.
Міністерством освіти і науки було підготовлено дві типові навчальні програми, які кожен вчитель може взяти собі до озброєння. Проте, це не виключає можливість використання і інших освітніх програм, багато з яких вже давно застосовуються в українських школах. Умова лише одна – відповідність постулатам НУШ та дотримання критеріїв Стандарту освіти.
Так, програма «Інтелект України» має на меті виховання та навчання обдарованих та академічно здібних дітей. Сутність проекту полягає у розвитку в учнів творчого мислення, пізнавальних інтересів, навичок роботи з інформацією, самоконтролю, раціональної організації тощо, а не простого насичення дитини інформацією. Це можливо, використовуючи міжпредметні зв'язки, сучасні технології та враховуючи вікові особливості дитини.
Освітня програма «Росток» спрямована на формування здібностей до самореалізації та саморозвитку при використанні інтегрованого та діяльнісного підходів до навчання.
Вальдорфська педагогіка відноситься до альтернативних шляхів навчання і останніми роками набуває популярності. В її основу покладено психологію розвитку людини, а метою є розкриття індивідуального потенціалу кожної дитини, який вона зможе використовувати протягом усього життя.
«Гармонія інтелекту та здоров'я» - медико-педагогічний проект направлений на використання гармонізуючої освіти. Це поєднання навчального процесу зі створенням фізичного, духовного та психологічного комфорту дітей під час таких занять. Кожна дитина розглядається як індивідуальність, враховуються її психофізіологічні особливості.
Мета програми «На крилах успіху» - побудова гуманної, особистісно орієнтованої педагогіки з використанням інтерактивних технологій та діяльнісним підходом до її організації. Програма працює на засадах інтеграції предметів, виховних та календарних планів, навчальних посібників.
З 2017 року з'явилася програма «Початкова школа: освіта для життя». Вона передбачає інтегроване тематично-проектне навчання і спрямована на формування базових компетентностей і якостей дитини. Як зазначають автори, вона заснована саме на засадах НУШ: компетентнісному та діяльнісному, особистісно орієнтованому та науковому підходах.
Кожна програма хоч і має в основі закладені сучасні принципи освіти, проте є унікальною і передбачає використання різних підходів, методів викладання та методичного забезпечення. Проте, знаючи основні ідеї та характеристики кожної, а також, спостерігаючи за дітьми в період їх дошкільного розвитку, можна легко вибрати ту, яка найкращим чином розкриє потенціал майбутньої особистості.
Комментарии